
Driewielfiets een veilig alternatief, mooi artikel Telegraaf
Driewielfiets een veilig alternatief, “Mooi artikel Telegraaf “
Fietsen is een geliefde tijdbesteding van veel Nederlanders. Maar als je ouder wordt of de gezondheid je in de steek laat, wordt het moeilijker om de fiets recht te houden. De driewielfiets is een uitstekend alternatief. In de Telegraaf is daarom een artikel gewijd aan de driewielfiets met o.a. Diederik Wierenga die vertelt over zijn Easy Rider driewielfiets.
Diederik Wierenga uit Norg is verknocht aan zijn fiets met drie wielen. Na zijn herseninfarct in 2009 kon hij moeilijker bewegen.
„Je wilt anderen niet telkens vragen voor korte verplaatsingen van en paar kilometer. De driewieler heeft
me mijn vrijheid teruggegeven die ik als internationaal vrachtwagenchauffeur ervoer.”
De sportieve uitstraling van de driewieler is voor hem belangrijk. „Ik ga met de driewieler naar het vrijwilligerswerk en maak elke week een lekkere tocht van veertig tot zestig kilometer. Mensen die mij zien, denken n ooit: ’Die man mankeert iets’. Het is gewoon een heel sportief ding.”
„Mensen die ouder zijn en zelfstandig wonen, kiezen tegenwoordig vaker voor de driewieler”, weet Kees Bakker van de Fietsersbond.
„Bij verzorgingshuizen zie je overigens steeds meer duofietsen, waarbij twee mensen naast elkaar
zitten en er eentje de leiding heeft en stuurt. Net als bij de klassieke tandem.”
Concrete verkoopcijfers van driewielers zijn er niet, maar fabrikanten noteren stuk voor stuk een grotere vraag. Van Raam, Europees marktleider in het maken van aangepaste fietsen, spreekt van een jaarlijkse groei van 20 tot 25
procent in de afzet van driewielers.
Bakker kan de populariteit wel verklaren: „We vergrijzen, maar willen blijven bewegen. Op drie wielen kunnen de meeste mensen nog een tijdlang door. Daar komt bij dat de meeste driewielfietsen vaak elektrisch zijn ondersteund. Het fietst vele keren vlotter in vergelijking met de modellen van vroeger. Dat ging log, zwaar.”
Volgens Marnix Kwant van Van Raam is de driewieler veranderd in een moderne fiets. „Kijk alleen al naar het kleurgebruik: driewielers zijn er gewoon met zwarte velgen en matzwarte framekleuren. Ook qua techniek blijven driewielers niet achter. Trapondersteuning, hydraulische schijfremmen: het zit er allemaal op.”
Van Raam gaat ook mee in de connectivity-trend, waarbij fietsen in zekere zin online zijn en mensen op afstand zijn te volgen. „Therapeuten kunnen straks bijvoorbeeld de gezondheidsvorderingen op afstand waarnemen”, zegt Kwant. „We zijn nu nog aan het testen. Later dit jaar en anders volgend jaar komen we
ermee op de markt.” Het belangrijkste voordeel van de driewieler is en blijft de veiligheid. Met name senioren ondervinden soms moeite met op- en afstappen, met alle gevolgen van dien.
Volgens Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) gaat het bij driekwart van de ernstige fietsongevallen om eenzijdige ongelukken. Het ongeluk ontstaat zonder dat iemand wordt aangereden; de fietser verliest de controle. Met een driewieler kun je niet zo snel omvallen. „We zijn blij met meer driewielers”, zegt José de Jong van Veilig Verkeer Nederland (VVN). „We zien wel dat rijden met een driewieler andere vaardigheden vereist. Hij is iets breder, je moet de bochten anders nemen. Een
kwestie van gewenning.”
(Bron: Telegraaf 12-9-2018)
Voor meer informatie over de driewielfietsen neem contact op met Thuismobiel.nl, eigenaar en adviseur Martijn Grift helpt u graag verder. Via telefoonnummer 06-39476531 of martijn@thuismobiel.nl OF KOM NAAR ONS TESTCENTRUM
ADVIES EN TESTCENTRUM DRIEWIELFIETSEN
Almere Haven
Almere-Buiten
Almere-Hout
Almere-Poort
Almere-Stad
Amersfoort
Ankeveen
Austerlitz
Baambrugge
Baarn
Barneveld
Bikbergen
Bilthoven
Blaricum
Bosch en Duin
Breukelen
Bunnik
Bunschoten-Spakenburg
Bussum
Crailo
De Bilt
De Glind
Doorn
Driebergen-Rijsenburg
Eembrugge
Eemdijk
Eemnes
Graveland
Groenekan
Hilversumse Meent
Hinderdam
Hoevelaken
Hollandsche Rading
Hoogland
Hooglanderveen
Horst
Houten
Huis Ter Heide
Huizen
Kortehoef
Lage Vuursche
Langbroek
Laren
Leusden
Leusden-Zuid
Loenen aan de Vecht
Loenersloot
Loosdrecht
Maarsbergen
Maarsen
Maartensdijk
Moorst
Muiden
Muiderberg
Naarden
Naarderbos
Nederhorst den Berg
Nieuwe Wetering
Nieuw-Loosdrecht
Nigtevecht
Nijkerk
Nijkerkerveen
Odijk
Oud Leusden
Oud Maarsseveen
Oud-Loosdrecht
Overmeer
Putten
Renswoude
Scherpenzeel
Soest
Soesterberg
Stoutenburg
Terschuur
Tienhoven
Utrecht
Voorthuizen
Vreeland
Weesp
Werkhoven
Westbroek
Woudenberg
Zeewolde
Zeist
Zwartebroek
(Bron: Telegraaf 12-9-2018)